נכסי מקרקעין היסטוריים

נכסי מקרקעין היסטוריים

גאולת הקרקע בארץ ישראל בתקופה שלפני קום המדינה היתה בעלת פנים רבות. חלק גדול מהקרקעות נרכש על ידי המוסדות הלאומיים או גופים ציבוריים, חלק אחר נרכש בידי חברות פרטיות או ציבוריות שעסקו ברכישת קרקעות ובמכירתן ליהודים תושבי ארץ ישראל וגם לתושבי הגולה – אלו רכשו את הקרקעות ממניעים ציוניים, כהשקעה עסקית או כהגשמת מצוות גאולת הקרקע ויישוב ארץ ישראל.

במשפחות רבות נפוץ סיפור על כך ש"סבא וסבתא קנו קרקע בארץ ישראל". במקרים רבים זהו כל המידע שיש בידי המשפחה, אך לעיתים כלל הסיפור גם פרטים ספציפיים אודות הקרקע, כגון מקום הימצאה, ממי נרכשה, מתי רכש אותה הסבא וכדו'.

מאז הרכישות ההיסטוריות עברו עשרות שנים. המידע על הקרקעות לא תמיד נשמר בידי המשפחה, וכך גם מסמכים הקשורים לקרקע ואשר מוכיחים את רכישת הזכויות בה. בסיפור משפחתי אין די. אם רוצים לאתר את הקרקע בה מדובר – יש לבצע חקירה היסטורית ומשפטית. אם מבקשים לקבל את אותה קרקע ולהנות מפירות ההשקעה של סבא וסבתא שרכשו את הקרקע – יש לבצע פעולות משפטיות ולעיתים גם להגיש תביעה משפטית נגד גורמים שונים.

תחום משפטי זה הוא ייחודי, מרתק וסבוך. משתלבים בו היסטוריה, משפחולוגיה ומשפט.

עורכי הדין במשרדנו עוסקים בתחום זה מעל 20 שנה והינם בעלי נסיון מעשי ומוכח באיתור קרקעות ובאיתור וזיהוי הבעלים הנכונים שלהן. הדבר מצריך מחקר היסטורי, חיפוש בארכיונים ציבוריים ואחרים, ובקיאות רבה בדיני המקרקעין בישראל בשנים עברו וכיום. לאחר איסוף החומר ההיסטורי נדרשת פעולה מול הגורמים המחזיקים בקרקע היום - לעיתים זו המדינה, לעיתים מחזיקה בה אותה חברה שמכרה בעבר את הנכס לסבא וסבתא אך העברת הבעלות לא הושלמה בטאבו, ולעיתים הקרקע מוחזקת בידי שכן או אדם אחר שחמד לו את רכוש משפחתכם.  מול גורמים אלו יש צורך בנקיטת הליכים משפטיים מתאימים – ובכך נסיוננו הייחודי. חלק ממנו תוכלו לראות בפסקי הדין שברשימה באתר (קישור לרשימת פסקי הדין).

בכל אלו יש לטפל, ונשמח לעמוד לרשותכם ולתת שירות ייחודי זה על מנת שתוכלו "לסוגר את המעגל" ולקבל את הנכסים שרכשו בני משפחתכם לפני עשרות רבות של שנים.